Yhteistyössä on voimaa, yrittäjänäkin!

Tiedän, että tämä artikkeli ei herätä sinussa välttämättä positiivisia reaktioita, eikä ole tarkoituskaan. Jos tämä ärsyttää, niin huomaat, että ”se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa” tai olet liian vanhanaikainen tai jääräpäinen miettimään muita vaihtoehtoja. Tämä artikkeli ei suoranaisesti koske yritystoimintaa tukevia yhteistyökuvioita, kuten kirjanpidon tai markkinoinnin ulkoistusta vaan enemmän ihan varsinaista yritystoimintaa ja sen kehittämistä yhteistyössä toisen yrittäjän kanssa.

Suomalaista itsepärjäämisen kulttuuri ei vaan enää toimi globaalissa muuttuvassa maailmassa, jossa isot jätit syövät pikkusintit merestä. Yksittäisellä pienyrittäjällä eri riitä arjen resurssit sinnitellä yksin kovenevassa kilpailussa vaan tarvitsemme yhteistyötä ja verkostoja.

Ei ole järkeä rakennella yksittäisiä pieniä yrityksiä

Otsikko kertoo jo kaiken olennaisen suoraan.

Otetaan hyvänä esimerkkinä Suomen lukuisat käsityöyrittäjät. Meillä on toinen toistaan upeampia tuotteita, joiden takana on yksi ihminen, pieni käsityöyrittäjä. Tämä yrittäjä hoitaa kaiken yksin; tuotteen valmistuksen, asiakashankinnan, myynnin ja markkinoinnin, pahimmillaan jopa kirjanpidon. Sanomattakin selvää, että kustannukset nousevat, yrittäjän työpäivä venyy ja käteen jäävä korvaus on järjettömän pieni tehtyihin työtunteihin nähden. Nämä yrittäjät ovat isolta osin juuri heitä, jotka palavat niin henkisesti kuin fyysisesti loppuun. Sama ongelma koskee myös monia muita toimialoja.

Yritysten kannattaisi ottaa enemmän mallia kauneudenhoitoalalta, jossa yhden kivijalkaliikkeen sisältä löytyy parhaimmillaan jopa kymmenen yksityistä yrittäjää. Tämä jakaa kustannuksia ja takaa kilpailuetua. Idea on sovellettavissa myös verkkokauppoihin, jossa saman verkkokaupan alle kannattaisi perustaa useamman eri toimijan tuotteet ja keskittää lähetykset yhteen osoitteeseen. Huom, ilmainen vinkki!

Millainen on hyvä kumppani?

Sujuva yhteistyö säästää yrittäjän aikaa, rahaa ja laske stressitasoa. Hyvän yhteistyö tulee lisätä myös tulosta. Hyvä yhteistyökumppani on tuki ja turva, henkilö, jonka kanssa jakaa ajatuksia, ideoita ja kokemuksia. Parhaimmillaan kumppani täydentää yritystoiminnassa niitä asioita, jotka ovat sinun heikkouksiasi.

Ennen kaikkea hyvä kumppani on luotettava ja tekee laadukasta työtä. Kumppanin toiminta on läpinäkyvää ja päivänvaloa kestävää. On myös hyvin tärkeää, että yhteistyökumppanit jakavat samanlaisen vision ja arvomaailman, jotta toiminta on pitkällä aikavälillä mielekästä ja turhilta yhteenotoilta vältyttäisiin.

Myös henkilökemiat ovat tärkeässä roolissa sopivaa yhteistyökumppania hankkiessa. Yrittäjien välisen suhteen pitää kestää suoraan puhuminen ja hulluimpienkin ideoiden keksiminen ja kehittäminen, mutta samalla myös toimimattomista asioista luopuminen. On syytä välttää menemästä henkilökohtaisuuksiin, vaan yhteistyökuvioissa tulee aina miettiä yrityksen etua.

Mistä yrittäjä löytää itselleen yhteistyökumppanin?

Yhteistyökumppanin etsiminen on kuin etsisi ”sitä oikeaa puolisoa”. Väärän kumppanin valinta saattaa johtaa sydänsuruihin. Emme pelkää sitoutua kumppaniimme tosielämässä, mutta kun on kyse yritystoiminnasta, olemme mielummin yksinäisiä kulkijoita, kuin etsisimme rinnallemme jonkun jakamaan arkea.

Olen edelleen sitä mieltä, että paras kaveri ei välttämättä ole parhain liikekumppani. Yritystoiminta on asia, jossa vain numerot ratkaisevat, tunteet on jätettävä taka-alalle. Empaattisuuteen ja tasapuolisuuteen perustuva ystävyyssuhde on huono pohja liikekumppanuudelle. Oikeasti. Usko minua.

Yhteistyökumppaneita löytyy hakeutumalla yritysverkostoihin. Hyviä tapahtumia järjestävät mm. Suomen Yrittäjien paikallisjärjestöt, BNI, mutta verkostoitua voi myös esimerkiksi Facebookin tai Linkedin kautta. Myös muiden yrittäjien suositteluja on hyvä pyytää tai turvautua myös niin sanottuihin BisnesEnkeleihin.

Millainen yhteistyöpohja?

Yritystoiminnan luonne ja yhteistyökuvio määrittelee pitkälti sen, millä muotoa yhteistyötä kannattaa muodostaa.

Mikäli kaksi yrittäjää tahtoo yhdessä luoda yhtä isompaa brändiä, jolla on selkeästi yksi linja (esim. lastenvaatteet), varasto on isohko ja toimintaa pyöritetään kivijalkakaupassa, osakeyhtiö voisi olla hyvä ratkaisu. Osakeyhtiötä ei kuitenkaan tule koskaan perustaa 50/50 osuusjaolla. Osakeyhtiöllä pitää aina olla joku, jolla on viime käden päätäntävalta. Mikään ei syö kehittyvää yritystoimintaa yhtä lahjakkaasti, kuin eriävä mielipide asioista ja lopullisen päätöksen tekemättä jättäminen.

Toiminimi-yrittäjien välinen yhteistyö voisi tulla kysymykseen tilanteessa, jossa esimerkiksi kaksi yhden hengen siivousyritystä lyövät viisaat päänsä yhteen ja alkavat markkinoida itseään yhdessä. He voivat perustaa yhteiset nettisivut, luoda yhteisen hinnaston ja jakaa markkinointikustannukset tasapuolisesti. Molemmat kuitenkin luovat omat asiakkaansa, mutta sairauden tai muun tilanteen koittaessa toinen olisi auttamassa tilanteen mukaan.

Jälleenmyynti-sopimukset ovat loistava tapa myydä tuotteita useammassa eri paikassa. Aloittavan yrittäjän ongelmana on kuitenkin varasto. Varaston kerääminen syö ison kasan rahaa jo alkutilanteessa, joka kasvattaa yrittämisen riskiä. Tähän on olemassa loistava ratkaisu: myyntitili. Myyntitili on toimintamalli, jossa yrittäjä lähettää kivi- tai verkkokauppiaalle omia tuotteitaan myyntiin. Myydyt tuotteet tilitetään yrittäjälle sopimuksen mukaan, esimerkiksi kerran tai kaksi kuukaudessa. Kauppias voi testata menekkiä ilman isoa riskiä ja tuotteen valmistaja saa tuotteensa jakoon useampaan eri kanavaan. Näin sekä kauppias, että tuotteen valmistaja hyötyvät ja kantavat yhtä ison osuuden riskistä. Myyntitili on loistava apu silloin, kun sopimukset ovat kunnossa.

Sopimukset kuntoon

Toimivan liikekumppanuuden perustana ovat toimivat sopimukset, joihin ei jää porsaanreikiä. Sopimukset kannattaa ja pitää laatia asiaan perehtyneen lakimiehen kanssa. Osakeyhtiössä ehdottomasti kannattaa laatia osakassopimus. Onneksi myös toiminimi-yrittäjien välisiä sopimuksia pystyy solmimaan ja varsin vapaasti. Sopimuksiin tulisi kirjata ainakin:

  • Oikeudet ja vastuut yritystoiminnasta
  • Työnjako
  • Voitonmaksu
  • Sopimuksen kesto ja kuinka usein sopimus päivitetään
  • Kilpailukielto
  • Salassapitovelvollisuus
  • Miten sopimus on purettavissa / irtisanottavissa
  • Sanktiot sopimuksen laiminlyönnistä

Terve luottamus on hyvän yhteistyön perusta, mutta liika sinisilmäisyys voi kaataa loistavankin yrityksen silmänräpäyksessä. Siksi on tärkeää laatia kirjallinen sopimus, jossa on eritelty kaikki mahdollinen ja mahdoton.

Kiinnostaako kumppanuus? Käy lukemassa lisää TÄÄLTÄ

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *