Etusivu > Arkisto > Miten laaditaan liiketoimintasuunnitelma?

Miten laaditaan liiketoimintasuunnitelma?

Liiketoimintasuunnitelma on työkalu yrittäjälle itselleen, mutta se on usein tärkeä myös tilanteessa, jossa yrittäjä hakee rahoitusta tai sijoittajaa. Se on eräänlainen ohjekirja, joka kokoaa liikeidean kanssa yhteen sen
– mitä tehdään
– miten tehdään
– kenelle tehdään
– ja miksi tehdään.

Hyvässä liiketoimintasuunnitelmassa on kerrottu myös yrityksen tavoitteista ja kuinka niihin tavoitteisiin aiotaan päästä. Varsinkin rahoittajia ja sijoittajia kiinnostaa myös yrityksen budjetti, kannattavuus- sekä investointilaskelmat, sekä tulosodotus.

minimalismi, vapaus, taloudellinen vapaus, minimalisti,

Miten liiketoimintasuunnitelma laaditaan

Hyvä liiketoimintasuunnitelma lähtee kiteytyksellä siitä, että MITÄ, MITEN, MIKSI ja KENELLE. Voit tehdä itseäsi varten ensin alustavan luonnoksen asiasta, jotta tarkempien yksityiskohtien kirjoittaminen olisi sinulle helpompaa ja palata vielä myöhemmin kirjoittamaan kiteytyksen puhtaaksi. Ensimmäisten sivujen yhteyteen voi luoda myös visuaalisen Business Model Canvasin, joka on eräänlainen taulu, josta nopeasti näkee yrityksen perusidean. Nämä ensimmäiset sivut antavat esimerkiksi rahoittajalle mielikuvaa siitä, kannattaako lukemista jatkaa pidemmälle.

Liiketoimintasuunnitelmaan kirjataan myös yrityksen sisäistä ja ulkoista toimintaympäristöä. Millaista teknologiaa on nyt ja mitä ehkä tulevaisuudessa? Mikä on poliittinen tai taloudellinen tilanne Suomessa ja maailmalla? Millainen on yrityksen sosiaalinen ympäristö, kuten alueella sijaitsevä väestö ja sen demograafiset tekijät? Miten yritys näkee ekologisen ympäristönsä kehityksen? Lisäksi kannattaa kirjata ajatukset itsestään yrittäjänä ja osaajana, sillä usein yrittäjä itse on liiketoimintansa ratkaisevin lenkki. Mitä osaamista tuot yritykseen, mitkä ovat vahvuutesi, mitkä heikkoutesi? Missä kaipaat kehittämistä? Mitä taitoja kannattaa suosiolla etsiä yrityksen ulkopuolelta? Millainen henkilöstö yritykseen tulee?

Liiketoimintasuunnitelmaan kuuluu myös oleellisena osana kilpailuympäristön arviointi ja kilpailijoiden määritteleminen. Mitä he tekevät paremmin, missä taas itse voidaan olla vahvoja? Kannattaa heittää myös ajatusta siitä, mihin kilpailutilanne tulee kehittymään lähivuosina. Miten erottaudutaan kilpailijoista?

Sanomattakin selvää, että liiketoimintasuunnitelmassa käydään läpi perinpohjaisesti myös tuote tai palvelu, asiakas eli kohderyhmä sekä hinnoittelu ja sen perusteet. Mikä tuote tai palvelu on vai onko niitä useampia? Mihin ongelmaan tai tarpeeseen tuote vastaa? Kuka on asiakas ja millaista kohderyhmää tavoitellaan? Mitkä ovat kohderyhmän arvoja? Millaiseen hintatasoon päädytään, miten se perustellaan ja millainen on yrityksen kannattavuus?  Lisäksi kannattaa panostaa myös markkinointi- ja myyntistrategiaan, sillä myynti on yrityksen ainoa tulovirta. Eli kuinka aiot lähteä myymään, mitä kanavia käytetään, miten markkinointia tehdään ja millainen budjetti on käytössä?

Lisäksi yrittämiseen kuuluu olennaisena osana erilaisia riskejä, joihin varautumista on hyvä pohtia jo ennakkoon. Millaisia sisäisiä tai ulkoisia riskejä on, esimerkiksi markkinatilanteessa tai poliittisessa ilmapiirissä? Voiko luonnonkatastofit tai yleiset onnettomuudet kuten tulipalo, vaikuttaa liiketoimintaan? Miten näihin varaudutaan? Voit kiteyttää lopuksi nämä riskit SWOT-analyysiksi.

Liiketoimintasuunnitelman tulee sisältää myös kannattavuuslaskelmat. Ole realistinen! Millaista myyntiä on odotettavissa, mitä investointikustannuksia on tulossa ja paljonko tarvitaan rahoitusta. Muista, että usein sille on syynsä, että miksi ideaa ei ole toteutettu aikaisemmin ja usein syynä on kannattavuus.

Liiketoimintasuunnitelmaan kannattaa liittää mukaan myös toimintaan liittyviä liitteitä, kuten mahdollisia viranomaisdokumentteja, kannattavuuslaskelmat, yrityksen perustamiseen liittyviä asiakirjoja jne.