Etusivu > Arkisto > Minustako yrittäjä – Liikeideasta liikkeelle

Minustako yrittäjä ? - Mikä on liikeidea?

Haluaisitko perustaa yrityksen? Olla oman onnesi seppä? Onko sinulla liikeidea ? Suurin osa meistä haaveilee yrittäjyydestä jossain vaiheessa elämäänsä. Yritystoiminnan tuoma vapaus houkuttaa, vaikka vapauden mukana tuleekin usein myös tukku velvollisuuksia, osa melko raskaitakin.

Yrittäjyys on harvalle ihmiselle ensisijainen vaihtoehto omaksi urapoluksi. Usein omia kannuksiaan kasvatetaan ensin työelämässä palkkalistoilla. Yrittäjyyttä kuitenkin lähdetään monesti pohtimaan vakavasti tilanteissa, joissa oman alan töitä ei ole tai työt koostuvat määrä- tai osa-aikaisuuksista. Myös perhe-elämän haasteet saavat varsinkin naisia ryhtymään yrittäjiksi, sillä yrittäjyys voi mahdollistaa säännöllisen päivätyöskentelyn tai töiden tekemisen kotoa käsin.

Mutta millaisen yrityksen voisit perustaa? Kaikki lähtee liikkeelle liikeideasta!

liikeidea, yrittäjä, yrittäjyys,

Liikeidean syntyminen

Liikeidea rakentuu usein yrittäjän mielenkiinnon kohteiden tai taitojen ympärille. Ala saattaa olla entuudestaan hyvin tuttu, mutta ei ole täysin poissuljettua ottaa myös hyppyä täysin tuntemattomaan, alalle, josta ei löydy kokemusta ennestään. Sellainen vaatii kuitenkin pitkäjänteisyyttä ja ahkeraa opiskelua.

Liikeidea voi rakentua toistuvasta ongelmasta tai tarpeesta, joka kaipaa ratkaisua. Niitä voi olla niin omassa arjessa olevat pienet asiat tai kaupungilla kävellessä huomatut ongelmat, jotka vaivaavat lähinnä muita ihmisiä kuin itseään. Liikeidea ei välttämättä ole heti täysin valmis, vaan se yleensä kehittyy ajansaatossa tai voi vaihtaa jopa kokonaan muotoaan. Sen kanssa kannattaa olla joustava ja kärsivällinen, joskus idean jalostamiseen voi mennä jopa vuosia.

Itse liikeidealla harvoin on vielä varsinaista arvoa. Käytännössä arvo kasvaa vasta yritykseen tehtyjen toimepiteiden ja panostuksien myötä. Näitä ovat mm. kalustehankinnat, varasto ja ensimmäisten myyntien arvo. Käytännössä vielä aloittavalla liikeidealla ja yritykseen tehdyllä visuaalisella ilmeellä ei ole vielä varsinaista arvoa. Brändi muodostuu vasta maksavista asiakkaista.

Saattaa olla, että liikeidea on vähän kadoksissa, vaikka palo yrittäjyyteen on kova. Yrittäjäksi haluavalla voi olla myös epävarmuutta liikeidean toimivuudesta, jolloin rohkaisevaa varmistusta asialle saatetaan hakea konkariyrittäjiltä tai yrittäjyysneuvojilta. Taustavoimia voidaan kerätä myös liikeidean kehittämistä varten, sillä yrittäjä helposti sokaistuu itse idealleen. ”Joskus pitää mennä kauas, nähdäkseen lähelle” pätee tähän asiaan melko hyvin.

Erotu liikeideallasi muista yrittäjistä

Pyörää on turha keksiä uudestaan, mutta mikä erottaa sinun pyöräsi kaikista muista?

Käytännössä kaikki tässä maailmassa on jo keksitty, ellet satu olemaan huippuinsinööri, jolla on taustallaan isot rahoittajat ja saat tehtailla niiden turvin kaikkea mahdollista. Mikäli olet pienyrittäjä, sinulla todennäköisesti on paljon pienemmät resurssit ja hyvin todennäköisesti päädyt tekemään jotain, mitä muutkin jo tekevät; graafista muotoilua, koruja, vaatteita, autonhuoltoa, verkkosivuja, sähköjä tai putkia, jne. Palvelualalla kilpaileminen on helpompaa, koska yksi ihminen ei voi määräänsä enempää tehdä asiakkaita, koska vuorokaudesta loppuvat tunnit. Sama ei kuitenkaan päde fyysisien tuotteiden myyntiin ja valmistukseen, jossa samalla kilpailukentällä on myös kansainväliset suuryritykset.

Pääpiirteittäin kilpailuvaltit voidaan jakaa seuraaviin luokkiin:
– Nopeus / Helppous
– Hinta
– Laatu

Vanha sanonta kertoo, että näistä on mahdollisuus toteuttaa yhdessä tuotteessa tai palvelussa vain kaksi kerrallaan.
Valitse siis tarkoin, mitkä kaksi ovat sinun ideassasi ne tärkeimmät.

Sen lisäksi sinulla voi olla joukko erilaisia muita ominaisuuksia, jotka ovat asiakkaan silmissä ilahduttavia bonuksia, mutta eivät varsinaisesti ole ostopäätöksen taustalla. Näitä voivat olla esimerkiksi  pienet lisäpalvelut, miljöö, visuaalisuus tai pieni tervehdys paketin sisällä. Nämä ominaisuudet ovat niitä, joista asiakkaasi nauttivat paljon, mikäli kokonaisuus toimii, mutta eivät itsessään kanna yritystoimintaa kovin pitkälle, jos pääkilpailuvaltit ovat retuperällä.

 

Ideasta liikeideaksi - miten liikkeelle?

Toimiva liikeidea alkaa yleensä hahmottua ongelman tai tarpeen alulle panemasta vilkkaasta mielikuvituksesta ja pilvilinnoista ”Olisipa tähän joku ratkaisu!”. Aloittava yrittäjä usein lähtee pyörittelemään ja pallottelemaan näitä päähän tulevia ideoita melkoisella vimmalla ja luomaan erilaisia variaatioita. Kuitenkin melko nopeasti kannattaa mukaan ottaa myös puhdas järki ja rationaalisuus, unohtamatta numeroita ja laskelmia.

Pohtiessasi liikeideasi kannattavuutta vastaa ainakin näihin kysymyksiin:
– Minkä ongelman tai tarpeen ideani ratkaisee?
– Miten se ratkaisee sen?
– Kuka on asiakas? Kenelle ratkaisu on suunnattu?
– Millainen markkina on? Miten ratkaisusi eroaa muista?
– Onko ratkaisu toteutettavissa taloudellisesti kannattavasti?

Mikäli ideasi on näidenkin kysymysten jälkeen vielä mielestäsi toimiva, voit lähteä koetestaamaan ideaa.

liikeidea, yrittäjä, yrittäjyys,

Liikeidean testaaminen - Kuinka sen teet?

Sinun mielestäsi tuotteesi tai palvelusi on varmasti maailman parhain. Mutta mitä mieltä mahdolliset asiakkaat ovat? Omaa liikeideaa pitää osata tarkastella ulkopuolisin silmin, sillä olet luomassa yritystoimintaa tarjoamalla ratkaisuja muiden ongelmiin ja tarpeisiin, et omiisi. Ennen suuria taloudellisia panostuksia, kannattaa testata, onko tuotteellesi tai palvelullesi kysyntää? Onko joku valmis maksamaan siitä mitä teet?

Tämän saat selville esimerkiksi:
– Koemyymällä pienen erän
– Ennakkomyymällä ennen valmistamista
– Tekemällä koeasiakkaita
– Mielipidekyselyillä

Huomioi, että kysyntää kartoitetaan loppupeleissä vain maksavilla asiakkailla ja muut toimenpiteet voivat toimia sen tukena, kuten mielipidekysely. Koemyyntiä voit harrastaa jo, vaikka ideasi ei ole täysin valmis. Tällöin voit ottaa myös asiakkaasi mukaan idean kehittämiseen jo hyvin varhaisessa vaiheessa ja säästät itseltäsi paljon turhaa työtä. Ideasi on kannattava, jos tarpeeksi moni on valmis maksamaan siitä määrittelemäsi summan rahaa. Liikeideaan kuuluu myös jatkuva kehittäminen ja virran mukana pysyminen. Ainoa varma asia on muutos. Se mikä myy tänään, ei välttämättä myy huomenna.

Valitse sopiva toteutustapa tai väylä

Asioita voi tehdä niin monella eri tavalla, ettei aina kannata pohtia niitä perinteisempiä. Voisitko tuoda jotain uutta?

Esimerkiksi ravintola-alalla on pieniä grillivaunuja, pikaruokaravintoloita, gourmee miljöötä, puhtaasti take-away-konsepteja ja jopa pitsa-automaatteja. Kaikille niille löytyy oma paikkansa. Voisitko sinäkin tuoda jotain uutta toimintatapaa omalle alallesi?

Voit luottaa perinteiseen kivijalkaan tai kehittää uusia verkko- tai mobiilisovelluksia. Voit toimia etänä, asiakkaan kodissa paikanpäällä, omassa liikkeessä tai jopa pakettiautoon rakennetussa toimistossa/myymälässä. Se, että mikä toimintamalli sopii juuri Sinulle, riippuu paljon toimialastasi, liikeideastasi, sijainnistasi ja kilpailutilanteesta.

yrittäjä, yrittäjyys, yritysblogi, yrittäjyysblogi, pienyrittäjä

Mistä tiedät, milloin liikeidea on valmis?

Tähän on yksi vastaus: liikeidea ei ole koskaan täysin valmis.

Tästä syystä myyminen pitää aloittaa niin aikaisin kuin mahdollista ja antaa ajan jalostaa liikeideaa ja toimintakonseptia kysynnän mukaan entistä paremmaksi. Säästät huomattavan paljon aikaa, rahaa ja energiaa, kun et työskentele huonon idean kanssa päätyyn saakka ja totea, ettei sillä ollutkaan kysyntää. Liikeideoihin ei saa koskaan rakastua palavasti.

Liikeidean menestymisellä on kuitekin parhaimmat lähtökohdat kun sinulla on:
– selkeä visio tuotteestasi tai palvelustasi ja se vastaa tarpeeseen
– tarkasti kohdennettu asiakasryhmä ja tunnet kohderyhmäsi erityispiireet, ongelmat ja tarpeet
– tiedostat markkinatilanteen, kilpailun ja niiden koon
– olet testannut kysynnän ja tiedät sitä olevan määrittelemässäsi hintahaarukassa
– olet päättänyt toimintatavan, jolla aloitat
– tuotteesi tai palvelusi tuo jotain uutta ja erottuvaa alalle.

Kuinka moni kohta täsmää sinun liikeideaasi?